Igre i aktivnosti za djecu u trećoj godini života

SPOZNAJNE AKTIVNOSTI

Pronađi i imenuj
Djetetu se donosi pokrivena košara u kojoj su različiti upotrebni predmeti: četke, češljevi, plastične čaše, plastične žlice, ključevi i sl. Dijete slobodno istražuju sadržaj košare, a roditelj povremeno imenuje ono što dijete ima u rukama i oponaša radnje koje se obavljaju pojedinim predmetima.

Klupko (uočavanje oblika i boja, krupna motorika)
Mlađem djetetu se donese više klupka vune u raznim bojama. Pokaže mu se jedno uz priču koja bi mogla izgledati ovako:
„Baš je zgodno ovo malo klupko, stalno se odmotava, stalno bježi. Zato se naša mala maca voli igrati njime, a ono joj bježi. A kad ga uhvati, gleda ga, pa se pita kakve je boje, je li crveno, plavo ili bijelo…“
Pričajući priču, roditelj imitira macu, što dijete motivira na slične pokrete nakon što mu se daju i ostala klupka vune. Kod starijeg jasličkog uzrasta može se više poticati diferenciranje, pa i imenovanje boja.

Odijevamo i svlačimo lutku
Mlađem djetetu se donese veća lutka koja je odjevena u jednostavne djelove odjeće. Roditelj skida dio po dio odjeće, imenujući svaki od njih, uz uputu djetetu gdje da ih odloži. Zatim lutki odjeva pidžamu komentirajući radnje („…sad smo uvukli ruke u rukave, zakopčavamo dugmad, gdje su rupice?...“).

Tko se to javlja?
Kod mlađe djece ovom igrom se potiče podražavanje glasova poznatih im životinja: mačke, psa, pijetla, kokoši, pileta, krave… Kasnije roditelj priča priču u koju uklapa oponašanje pojedinih životinja, a dijete treba pogoditi o kojoj je životinji riječ. Slijedeća varijanta je da roditelj priča priču, a dijete oponaša glasanje životinja koje spominje. U ovu igru se može uklopti i oponašanje zvukova automobila, aviona, vlaka i sl.

Pronađi skrivenu igračku
Za gumenu igračku (npr.zeku) veže se dugi komad crvene vune. Roditelj sakrije zeku, a kraj vune ostavi da se vidi. Ako dijete ne uoči vezu vune i igračke, potiče dijete da je uoči („Vezala sam zeki crvenu traku oko vrata, ali mi je pobjegao. Pomozi mi da ga nađem!“).
Otiskivanje u tijestu

Tijesto za djecu jasličke dobi nije „umjetnički materijal“, jer mu ona ne pristupaju s ciljem da naprave nešto, nego ih zanimaju promjene koje mogu napraviti na njemu stiskajući ga, bockajući, valjajući, mrvrći… Igra tijestom se može obogatiti ako joj se dodaju predmeti za otiskivanje, kao što su plastični uvijači za kosu, špula za namatanje trake ili konca, male plastične životinje, spiralna opruga notesa, poklopci plastičnih boca, velike štipaljke i sl., kojima se na površini tijesta mogu napraviti zanimljivi uzorci.
 
 IGRE I AKTIVNOSTI ZA RAZVOJ KRUPNE I FINE MOTORIKE

Staza za šetnju
Od samoljepljivog papira u bojama izreže se određeni broj oblika stopala, podjednako lijevih i desnih, te ih se pričvrsti na pod u razmaku koji odgovara dječjem koraku, tako da se napravi staza koja ide u zanimljivim smjerovima. Dijete će uživati u pokušajima da hoda po tome, stavljajući noge na otiske stopala.

Prikradamo se
Malo dijete obožava istraživati različite oblike kretanja, pa tako i hodanje na prstima. Roditelj potiče dijete da proba koliko tiho može hodati niz hodnik i natrag.

Oponašanje
Igra se sastoji u poticanju oponašanja uz opis radnje, npr.“mašemo krilima kao ptičice“, „mašemo maramicom i pozdravljamo“, „ljuljamo se“, „letimo kao avion“, „…kao male pčelice“, „skakućemo kao vrapčići“ i sl.

Kako rastemo
Postupno podižući ruke, roditelj govori: „Pokažimo kako smo rasli, podignimo ruke više, još više…“, da bi dijete oponašalo. „A sada pokažimo koliko smo prije bili mali…“, da bi dijete čučnulo, a zatim ponovno ustalo i „raslo“. Aktivnost se može ponavljati dok dijete želi.

Uhvati se za ruke i skači
Roditelj uhvati dijete za ruke i skače s njim, uz glazbu ili bez nje.

Most
Provlačenje ispod „mosta“ može se provoditi tako da roditelj klekne oslanjajući se na ruke, a dijete se provlači ispod njega. Poslije provlačenja potrebno je organizirati igre koje zahtijevaju hodanje, rastezanje i sl.

Lutke – napršnjaci
Jednostavno se odrežu prsti stare rukavice i na njima se markerom nacrtaju detalji na licu. Manipulacija ovakvim lutkama je zgodna vježba fine motorike.

Trgaj i lijepi
Potrebno je skupiti bilo kakav stari papir koji se namjerava baciti. Dijete se poziva na trganje papira na mnogo malih komadića, a poslije na lijepljenje komadića na veći komad papira već premazan ljepilom napravljenim od tijesta.

Prenošenje kuglica vate
Više kuglica vate se stave u jednu posudu. Dijete koristeći žlicu prenosi kuglice u drugu posudu u blizini.

Rezanje tijesta
Djetetu se nudi tijesto i tupe škarice zaobljenih vrhova. Pokaže mu se kako se od tijesta valja duga zmija i kako se može rezati s kraja, praveći puno komadića. Na ovaj način dijete vježba pokrete mišića potrebne za kasnije uspješno rezanje.

LIKOVNE AKTIVNOSTI

Boja u bočicama dezodoransa s kuglicom (roll-on)
Izvadite kuglicu s vrha prazne bočice dezodoransa i bočicu napunite razrjeđenom temperom. Kad se kuglica vrati na mjesto dobiti će se vrlo efektno likovno sredstvo.

Bojam podlogu
Dijete se potiče da šara pastelom po papiru (može se povezati s motivima godišnjih doba).

Male i velike lopte
Neposredan poticaj može biti aktivnost uočavanja i razlikovanja relacije veliko-malo. Djetetu se nudi da oblikuje male i velike kuglice od papira – „lopte“.

Pravimo ogrlicu za mamu
Djetetu se na raspolaganje stavljaju drvene perlice u osnovnim bojama ili neki drugi šuplji elementi. Dijete ih niže na tanje uže, koji je poželjno jednim krajem zalijepiti za stol kako nanizani elementi ne bi skliznuli na drugu stranu.
 
GLAZBENE AKTIVNOSTI

Šuškalice od ambalaže
Šuškalice se mogu napraviti od različitih posuda s čvrstim poklopcima, koje se pune prirodnim i umjetnim zrnastim materijalima. Šuškalice raznih veličina, oblika, boja i zvukova stave se u kutiju, izvadi se jedna, zašuška se i potiče se dijete da učini isto. Dijete se može pozvati i pjesmicom poput slijedeće: Jedan kovač konja kuje, bum, bum, bum, bum. Huka, buka svud se čuje: bum, bum, bum, bum.

Smiješni zvukovi
Iskoristite djetetovu sklonost oponašanju. Pljesnite rukama, lupkajte po drugim dijelovima tijela i dijete će oponašati roditelja. Ispuštajte smiješne zvukove (naprimjer, pucketanje jezikom) i pratite kako dijete oponaša. Roditelj može oponašati i dijete kad uoči da ispušta zanimljive zvukove.

Mali orkestar
Brojalicu „Eci, peci, pec“ dijete prati udarajući rukama o stol ili „svirajući“ štapićima.

Kako sviraju naše igračke
Pripreme se razne igračke koje proizvode zvukove. Dijete se potiče da zvuk proizvodi samo te da osluškuje o kom zvuku se radi.
 
Preuzeto iz literature „Odgoj u jaslicama“ Snježana Nenadić

 

© 2021 Vrtić Cvrčak. Sva prava pridržana.