Poticanje komunikacije i govornog izražavanja

 Ostvarivanje komunikacije
  • Činite smiješne, neočekivane radnje da dobijete pozornost djeteta
  • Igrajte igre skrivača s djetetom, pri tom izgovarajte kratke riječi (bu; ku-kuc)
  • Pružite djetetu priliku da „pere“ vaše lice, „češlja“ vašu kosu....
  • Stavite nešto neobično na svoje lice ili glavu, potaknite dijete da to skine
  • Dok imenujete određeni predmet, držite ga u blizini svoga lica kako biste djetetu olakšali da vas slijedi (npr. „ vidi....lopta!)
  • Pjevajte brojalice uz pokret rukama, tijelom
  • Igrajte se prstićima, masirajte ih, radite razne pokrete (oponašajte hodanje i sl.), dajte svakom prstiću ime, ulogu, nacrtajte nešto svakome
  • Ponavljajte igre, ako dijete prihvaća pitajte želi li „još“
Gesta pokazivanja i znakovi
  • Koristite gestu pokazivanja i uvijek popratite s riječju ono što pokazujete, potičite i dijete da koristi gestu. Dobre prilike za to su vrijeme obroka, igre, oblačenja.
  • Ako dijete ne govori koristite geste i stvarajte znakove, pomoći će razumijevanju, usmjeravanju pažnje, razvoju jezika, osvještavanju važnosti komunikacije
  • Koristite znak svaki puta kad spominjete određenu aktivnost tijekom igre, pjevanja ili dnevnih rutina.
Uz pitanje 'Želiš li piti?' koristite znak za piće,
uz komentar 'Piješ sok.' ponovno koristite znak za piće
ili uz odgovor 'Uzmi sok' također ponovite isti znak.

  • Odaberite one znakove koji se vežu uz dnevne aktivnosti, odnosno koji su za dijete korisni i smisleni.
  • U trenutku kada koristite znak, uvijek imenujte predmet ili aktivnost.
Valja imati na umu da znakovi ne zamjenjuju govor, već ga potpomažu.

Interakcija, aktivnosti „malo ja, malo ti“

  • Gradite toranj
  • Nižite perle
  • Bojite jednostavne crteže
  • Slažite velike i jednostavne puzzle
  • Spuštajte automobile niz cestu
  • Prevrćite čunjeve
  • Kuhajte, miješajte, ulijevajte
  • Izradite jednostavne bubnjeve, udaraljke - to je dobra prilika da se nadovežete jedan na drugoga čime će se stvoriti slijed zvukova i mogućnost oponašanja
  • Izradite jednostavne lutke npr. vezivanjem čvorova na majici; od kuhače i sl.
  • Izmjenjujte se prilikom pospremanja igračaka, popratite to komentarima
  • Zajedno sudjelujte u kućanskim aktivnostima ili se igrajte istih (usisavanje, brisanje podova ili pranje posuđa).
  • Nadogradite prethodno opisanu aktivnost na način da uključite lutku, medvjedića koji će sudjelovati...
  • Sakupljajte praznu ambalažu od namirnica kako biste se igrali trgovine
  • Složite plišane igračke u krug i pjevajte dječje pjesmice, slažite rime i sl.
  • Oponašajte životinje, zvukove prilikom jela, zvukove vozila....
  • Koristite vlakove/automobile, pobrinite se da u igru uključite putovanje, ulaz/izlaz iz vozila, popravljanje i sl.
  • Sudjelujte u igri uloga kao što su igre majke/oca, trgovine, učitelja, kralja, kraljice, gusara, doktora. Ukoliko je moguće, preoblačite se, oslikajte lice..
  • Kad god je to moguće, pružite djetetu mogućnost odabira: tijekom igre, obroka, oblačenja, u parku: npr. „Hoćemo li čitati priču o medvjedu ili o vlakovima?“, „Želiš li crvene ili plave čarape?“ Ukoliko dijete ne odgovori, potaknite ga da koristi pogled ili gestu.
  • Kutija iznenađenja – sadrži razne predmete koje dijete voli – naizmjenično ih izvlačite iz kutije imenujte, komentirajte
  • Pri zajedničkome listanju slikovnica imenujte sve što dijete pokazuje
  • I u svim drugim situacijama važno je slijediti i komentirati ono što vam dijete pokazuje.
  • Koristite kratke jednostavne rečenice, potičite razmjenu s djetetom
 
KNJIGE (ALBUMI) FOTOGRAFIJA za poticanje razvoja:

  • Jezičnoga razumijevanja
  • Predviđanja onoga što slijedi
  • Odabira
  • Usvajanja novih riječi
  • Uparivanja predmeta s fotografijama
  • Uparivanja fotografija
 
Pripremite fotografije:

  • djeteta
  • djetetu bliskih osoba
  • omiljenih igračaka
  • dnevnih aktivnosti koje se odvijaju u i izvan, kuće, (toalet, hranjenje, odlazak na spavanje, igranje, crtanje, park,)
  • razna emocionalna stanja
Upotreba fotografija
  • Razgovarajte o fotografijama s djetetom na način da imenujete predmete/osobe/aktivnosti. Preporuča se pokazati djetetu fotografiju automobila u trenutku kada se ide voziti i sl.
  • Koristite fotografije kako biste djetetu pomogli da predvidi aktivnost koja slijedi.
  • Pokažite fotografiju prije svake aktivnosti, možete mu i pružiti fotografiju da ju drži, ukoliko to pomaže da poveže fotografiju i trenutnu aktivnost.
  • Kada je vrijeme za ručak, a dijete je u nekoj aktivnosti donesite fotografiju pribora za jelo ili njegovoga stolca te komentirajte da je vrijeme za ručak.
  • Pripremite dvije ili više fotografija kako biste djetetu stvorili priliku za odabir.
  • Ponudite mu da odabere između dvije aktivnosti: „Želiš li se voziti na biciklu ili igrati s loptom?“ Ukoliko dijete isprva ne shvati što želite, pomozite mu na način da vi odaberete jednu od ponuđenih aktivnosti.
  • Fotografije u albumu vam mogu poslužiti da razgovarate o tome što se događa, što djeca/ljudi rade i sl.
 
Izradite vizualni raspored - pomoći će za razumijevanje dnevnih rutina

  • Razumijevanje slijeda aktivnosti
  • Predviđanje što će se slijedeće dogoditi
  • Osigurava dnevnu strukturu
  • Smanjuje tjeskobu
  • Povećava samopouzdanje
  • Promiče neovisnost
  • Pomaže upamćivanju budućih aktivnosti
 
Primjer vizualnog rasporeda:
Uobičajene aktivnosti djeteta razlomite na zasebne/manje aktivnosti, npr. ustajanje, oblačenje, doručak, igra, zajedničko obavljanje kućne aktivnosti…

  • Nalijepite fotografije/simbole (koji će djetetu biti prepoznatljivi) pomoću čička ili ljepila na karton, papir ili neku drugu podlogu onim slijedom kojim se aktivnosti odvijaju tijekom dana.
  • Na početku valja krenuti s malim brojem aktivnosti kako bi dijete shvatilo značenje rasporeda.
  • U trenutku kada aktivnost završi, odgovarajući simbol se skida s rasporeda i stavlja u „kutiju za kraj“ kako bi se označio prekid aktivnosti. Potaknite dijete da samo stavi simbol u kutiju.
  • Pokažite djetetu aktivnost koja slijedi prema rasporedu te imenujte aktivnost
  • Preporuča se da se raspored drži na istaknutom mjestu.
  • Vizualni raspored se može prenositi unutar prostora ili nositi sa sobom izvan prostora (prema potrebi)
 
 
Poticati - Ne inzistirati – Biti model - Imati strpljenja
 
 

 logopedinja dv Cvrčak
 
(Prema materijalu koji je preuzet iz Programa rane podrške (Bromley Early Support)

© 2021 Vrtić Cvrčak. Sva prava pridržana.