Predvježbe pisanja

Pisanje je kompleksan proces koji uključuje puno više od precrtavanja slova abecede.

Preduvjeti su:

  • dobro razvijen jezik i govor,
  • percepcija - vidna i slušna,
  • pažnja,
  • memorija,
  • orijentacija u prostoru i na papiru
  • okulomotorna koordinacija - sposobnost usklađivanja onoga što se želi nacrtati s onime što se vidi
  • motoričke vještine u kojima sudjeluje veliki broj mišića ruke, šake i prstiju
 
Fina motorika neposredno utječe na razvoj govora, čitanja i pisanja   

Da bi dijete razvilo finu motoriku ruke i prstiju treba imati odgovarajuću stimulaciju od najranije dobi

  • držanje i premještanje raznih oblika i veličina iz ruke u ruku
  • dohvaćanje mobila, povlačenje igračke na uzici
  • umetaljke, slagarice
  • kažiprstom dodirivanje raznih sitnih detalja
  • slaganje kocki i slagalica
  • prikupljanje i lijepljenje sitnih predmeta kažiprstom i palcem, nizanje kvačica (pincetni hvat),
  • gužvanje, trganje,  savijanje papira (izrada aviona, šatora, kapa)
  • kotrljanje, hvatanje i bacanje lopte
  • nizanje kuglica na špagi
  • razvrstavanje geometrijskih oblika
  • otvaranje i zatvaranje poklopaca na kutiji 
  • svlačenje i oblačenje odjeće i obuće
  • upotreba žlice, čaše
  • listanje slikovnica
  • zakopčavanje i otkopčavanje dugmadi i patenata
  • vezanje čvorova
  • rezanje škarama
  • zavrtanje i odvrtanje ključem
  • šaranje kažiprstom, štapom po brašnu, pijesku...
  • igre prstima uz pjesmice ili priče, npr.
 
Mačka je ispričala tajnu Žući
Žućo je ispričao tajnu liji
lija je ispričala tajnu zecu
zec je ispričao tajnu mišu
miš je požurio ispričati tajnu mački-
i tu je kraj priči

 

Prsti se pri „prenošenju“ priče međusobno dodiruju počevši od palca redom.
Više se može naći u knjizi: 150 igara prstićima za razvoj fine motorike i govora, G.Osmanova (prevod, prepjev, uredništvo I.Posokhova)
Dijete prije škole nije spremno percipirati slovo kao cjelinu, osobito ako je komplicirano, pa je potrebno njegovo razdvajanje na elementarne oblike. Stoga u predškolskom razdoblju nije potrebno inzistirati na precrtavanju slova. Dovoljno je vježbati dijelove slova i fokusirati se na: pravilno povlačenje crta u omeđenom prostoru – od gore prema dolje, od lijeva na desno

Upotreba boja u vježbama grafomotorike pomaže pažnji, koncentraciji, vidnom uočavanju i razlučivanju. Djeca postepeno usvajaju boje, prije reagiraju na jarke, tople, zasićene (narančasta i crvena).
Bojanje -  popunjavanje raznih oblika odvija se u smjeru gore – dolje, od lijeve strane prema desnoj. Nije potrebno upozoravati  da se ne prelazi crta pri bojanju. Kada se zglob ruke dovoljno izvježba i postane dobro pokretljiv na vrijeme će zaustaviti olovku.
 
Dobro je da dijete ovlada pojmovima u prostoru a zatim i na papiru:
dolje – gore/ ispod-iznad/ ispred –iza/ na – u/ pokraj/ između/ lijevo-desno (orijentacija  na vlastitom tijelu i u odnosu na drugog)
 
Veličinu papira na kojem se izvode vježbe grafomotorike potrebno je prilagoditi dobi djeteta. Za mlađu djecu (3- 4g) format je veći.  Vježbe se započinju  povlačenjem uspravnih linija i to uglavnom u smjeru odozgo prema dolje, a vodoravne linije s lijeva na desno. Kreiraju se zadaci sa određenim smislom, npr. povlače se linije „kiše“ od oblaka do cvjetova – što omogućava da se povlači puno istovrsnih linija. Zbog uzastopnog ponavljanja istog pokreta, ruka postaje sigurnija i spretnija, dijete ima  mogućnost autokorekcije, a pogreške su manje vidljive.

Za stariju djecu prostor je manji, a primjerene su kose,  zatim zaobljene linije.
Dobro je imati na umu da je djeci teško ucrtati krug u crtovlje.

- u ograničenom prostoru crtovlja  dijete precrtava zadane linije pazeći da ih pravilno uoči i smjesti u ograničenom  prostoru. Dovoljno je jedan red istoga znaka, nije motivirajuće ako se isti znak precrtava u više redaka.
- pisanje poruka pomoću simbola i znakova vrlo je motivirajuće jer daje slobodu izražavanja, a dijete spoznaje ulogu pisanja
- rješavanje labirinata je izvrsna prilika za vježbanje pažnje, ustrajnosti, povlačenja linija i percepcije
Uvijek treba imati na umu da se slova uglavnom pišu potezima od gore prema dolje pa prema tom principu kreiramo zadatke za vježbe grafomotorike.
 
Zadaci trebaju biti postupni i individualno prilagođeni svakom djetetu, što će omogućiti uspješnost, a samim time i motivaciju za rad.
 
  • Najbolje je da dijete koristiti debelu trobridnu olovku.
  • Gumica nije potrebna
Važno je:
- paziti na pravilno sjedenje i držanje ruke (ruka ima oslonac na podlozi)
- paziti na pravilno držanje olovke – (palac, kažiprst i srednji- imaju veću mogućnost pokreta    nego kada im se pridruži domali prst! )
- pohvaliti dijete za uloženi trud
 

 
Negativne posljedice korištenja računala


Upotreba računala danas je neizbježna i svakako donosi puno prednosti, ali ima i negativnih strana:

  • Djeca ne komuniciraju
  • Djeca sve manje pišu i crtaju rukom
  • Pokreti šake su minimalni
  • Ne razvijaju akomodaciju oka
  (reakcija oka na približavanje, vrlo važna funkcija koja se razvija do 5.godine)
 

 
 
logopedinja,  dv Cvrčak 

© 2021 Vrtić Cvrčak. Sva prava pridržana.